Hugo Naessens
  • Home
  • Over Hugo Naessens
  • Zangles, Coaching en Stemvorming
  • Tevreden klanten
  • Blog. Men reilt, men zeilt...
  • Contact
Achtergrond

Ik wilde pianist worden, althans dat dacht ik. Ik kon een beetje pianospelen, wilde muziek maken en dus leek het logisch om piano te gaan studeren. Mijn onvolprezen pianoleraar Jacques Hendriks heeft me de studie waarachtig ook nog door gesleept, maar al gauw bleek ik zingen veel leuker te vinden. Ik ervoer het als directer en meer ongefilterd dan pianospelen. In mijn jeugdige onnozelheid dacht ik toen ook nog dat het makkelijker was maar daar ben ik inmiddels van teruggekomen.

De basis van mijn carrière heb ik gelegd door als eerste counter-tenor af te studeren aan een Nederlands conservatorium. Dat was nog niet zo makkelijk in die tijd, de meeste zangdocenten waren bang om hun vingers te branden aan een ongebruikelijk stemtype als het mijne. Uiteindelijk ben ik aan het Arnhems Conservatorium bij Aafje Heijnis beland, die zich heel huishoudelijk bediende van haar gezonde Hollandse verstand, haar fabelachtige oren en haar jarenlange ervaring. Van haar heb ik een uiterst gedegen opleiding gekregen waar ik nu als zanger én als pedagoog nog steeds plezier van heb. Na mijn afstuderen heb ik nog meer docenten gehad, maar juist nu ik zelf als docent de status van Oude Rot dreig te bereiken realiseer ik me hoeveel ik van haar geleerd heb, met name in die belangrijke begintijd.

Mijn eerste concert gaf ik na drie maanden zangles. Dat kan nooit heel fantastisch geweest zijn, maar een countertenor was toen nog iets heel bijzonders en verder blufte ik me in die tijd overal doorheen. Ik heb meteen tijdens mijn studie al een hoop podium-ervaring opgedaan. Bach, Handel, Machault, Dufay, ik zong het allemaal, solistisch zowel als in ensembles. Na een jaar zangles m'n eerste Messiah, na drie jaar de Johannespassion en na vijf de Mattheus.

Sinds1996 ben ik verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir & Orchestra van Ton Koopman. Ik zing bij het koor, selecteer zangers voor projecten en ik organiseer audities.  

Recentelijk ben ik toegetreden tot The Bach Choir & Orchestra of the Netherlands van Pieter Jan Leusink. Weer een heel ander kopje thee, ik was aangenaam verrast om te merken hoe ook na 20 Mattheussen het plezier in de muziek en het verhaal onverminderd blijven bij de hele groep. Het is inderdaad hondsvermoeiend zo'n lange toernee, maar we pakken elkaar bij de kladden en sleuren elkaar erdoor. En de muziek gaat voor, altijd, het voelt nog steeds als een eer om mee te doen.

Met het Egidius College geef ik nu alweer voor het vijfde jaar uitvoering aan de muziek uit de 16e eeuwse Leidse Koorboeken. In Januari nemen we een dubbel-cd op, in Mei geven we concerten in Nederlandse getijdenkerken.Polyfonie behoort tot mijn absolute lievelingsrepertoire. Heel veel geleerd heb ik met name op dit vakgebied van Erik van Nevel, van wiens ensemble Currende ik jaren deel heb uitgemaakt.

Verder zing ik te hooi en te gras solo, bijvoorbeeld bij Li Solaus in Lissabon en het Kesselberg Ensemble in Bazel. En overal kom ik ontzettend leuke mensen tegen, wat mijn vak tot een waar feest maakt. Mijn ervaring is dat je met heel veel musici, waar ze ook vandaan komen, ontzettend kunt lachen. Je komt bovendien nog eens ergens. Van Stockholm tot Tenerife, van New York tot Tokio.


Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.